Jan 14:23

Słowo pisane

UTOŻSAMIENIE

Podążając w naszych myślach od prawd związanych z nowym narodzeniem ku prawdom dotyczącym utożsamienia się z Chrystusem, rozważmy co o utożsamieniu - myśli zawartej w Liście do Rzymian 6 -mówią Boży, uznani przezeń ludzie i przewodnicy duchowi zarazem.

Evan H. Hopkins: "Problemem wierzącego, który zna Chrystusa jako swoje Usprawiedliwienie, nie jest grzech w sensie winy, ale grzech w sensie mocy, która rządzi. Innymi słowy, nie od grzechu jako ciężaru, przewinienia, szuka on wolności - gdyż wie, że Bóg odkupił go całkowicie od odpowiedzialności, od kary za grzech - ale od grzechu jako pana. Chcąc poznać sposób, w jaki Bóg uwalnia od grzechu jako pana, musi on uchwycić sens prawdy zawartej w szóstym rozdziale Listu do Rzymian. Widzimy tam, czego Bóg dokonał nie z naszymi grzechami - to pytanie Apostoł rozważa w poprzedzających rozdziałach - ale z nami, narzędziami i niewolnikami grzechu. On umieścił naszego starego człowieka, naszą pierwotną naturę tam, gdzie i nasze grzechy, a mianowicie na krzyżu z Chrystusem. "Wiedząc to, że nasz stary człowiek został wespół z Nim ukrzyżowany..." (Rzym.6,6). Wierzący widzi w tym nie tylko Chrystusa, który umarł zamiast niego -w zastępstwie - ale siebie ukrzyżowanego z Chrystusem - utożsamionego z Nim ("Thoughts on Life and Godliness"; s.50; "Myśli o życiu i pobożności").

Andrew Murray: "Podobnie jak Chrystus, wierzący także umarł dla grzechu - wraz z Chrystusem, na podobieństwo Jego śmierci (Rz.6,5). I jak wiedza, że Chrystus umarł jako przebłaganie za nasz grzech, jest konieczna dla naszego usprawiedliwienia, tak wiedza, że Chrystus i my wraz z Nim, na podobieństwo Jego śmierci, umarliśmy dla grzechu, jest konieczna dla naszego uświęcenia" ("Like Christ"; "Podobnie jak Chrystus"; s.176).

J. Hudson Taylor: "Jakże szczęśliwym byłem! Chrystus zamieszkał w moim sercu przez wiarę! Umarłem i zostałem pogrzebany z Chrystusem - tak - i wzbudzony także! I teraz "żyje we mnie Chrystus, a obecne życie moje w ciele jest życiem w wierze w Syna Bożego, który mnie umiłował i wydał samego siebie za mnie" (Gal.1,20). Nie powinniśmy patrzeć na te prawdy, jako na dostępne dla niewielu. Są to prawa wynikające z urodzenia, przysługujące każdemu dziecku Bożemu; nikt nie ma prawa udzielać ich jednym, a nie udzielać drugim, bez obrazy naszego Pana" ("Spiritual Secret"; "Duchowa tajemnica"; s. 116).

William R. Newell: "Tym, którzy odrzucają lub lekceważą prawdę o uznaniu siebie za umarłych dla grzechu - zgodnie z tym, co Bóg przykazuje - rzucamy pytanie: Na jakiej podstawie wierzycie, że Chrystus naprawdę zapłacił cenę waszych grzechów i że nie znajdą was one w dniu sądu? Przecież to Słowo Boże mówi wam, że Chrystus poniósł wasze grzechy w swoim ciele na drzewo krzyża. I to samo Słowo mówi wam, że wy, jako dział mający w Adamie, umarliście w Chrystusie, wespół z Nim umarliście dla grzechu. Wasz obecny stosunek do grzechu ma być w Chrystusie następujący: uważajcie siebie za umarłych dla niego, a za żyjących dla Boga" ("Romans Verse by Verse", "List do Rzymian wiersz po wierszu"; s. 227).

Lewis Sperry Chafer: "Rozważany temat koncentruje się na śmierci Chrystusa jako odnoszącej się do Bożego osądu grzesznej natury dziecka Bożego. Potrzebę takiego osądu i cudowne objawienie, że osąd ten dokonał się już dla nas w pełni, znajdujemy rozwinięte w Liście do Rzymian 6,1-10. Fragment ten jest fundamentem "chodzenia w Duchu" i kluczem do otwarcia jego możliwości ("He That is Spiritual", "Ten, który jest duchowy"; s. 154).

Ruth Paxon: "Stare "ja", w tobie i we mnie, zostało słusznie ukrzyżowane z Chrystusem. Umarłeś, a twoja śmierć datuje się od śmierci Chrystusa. "Stary człowiek", stare "ego" zostało, w Bożych oczach, wraz z Chrystusem zabrane na krzyż, ukrzyżowane, wraz z Chrystusem złożone w Grobie i pochowane... Pewność wybawienia ze sfery "ciała", możliwość detronizacji "starego człowieka" leży w zrozumieniu i przyjęciu faktu tego wespół ukrzyżowania" ("Life on the Highest Plane", "Życie na najwyższym poziomie", t. II; ss. 78, 79).

Watchman Nee: "Krew może zmyć moje grzechy, ale nie może zmyć mojej "starej natury". Potrzebny jest krzyż dla ukrzyżowania mnie... grzesznika... Nasze grzechy są traktowane krwią, my zaś traktowani jesteśmy krzyżem. Krew wyjednuje nam przebaczenie; ... Krzyż -uwolnienie od tego, kim jesteśmy". ("The Normal Christian Life" "Normalne życie chrześcijańskie"; ss. 31-32).

L.E. Maxwell: "Wierzący zostali złączeni w Chrystusie i z Chrystusem na krzyżu, zostali zjednoczeni z Nim w śmierci i zmartwychwstaniu. Umarliśmy z Chrystusem. On umarł za nas i m y umarliśmy z Nim. Jest to wielki fakt, jest to prawda o wszystkich wierzących" ("Christian Victory"; "Chrześcijańskie Zwycięstwo"; s. 11).

Norman B. Harrison: "Znak szczególny chrześcijanina to doświadczenie krzyża. Nie, że Chrystus umarł za nas, ale że my umarliśmy z Nim. "Widząc to, że nasz stary człowiek został wespół z nim ukrzyżowany..." (Rzym.6,6) ("His Side Versus Our Side"; "On a my"; s. 40).

F.J. Huegel: "Jeśli wielki Luter w swoim żywym poselstwie o usprawiedliwieniu z wiary przemierzył wraz z Pawłem drogę z piątego rozdziału Listu do Rzymian do szóstego, z ich zdumiewającymi deklaracjami dotyczącymi identyfikacji usprawiedliwionego już grzesznika z jego ukrzyżowanym Panem, to czyż przygaszony protestantyzm nie mógłby stać na wyższym poziomie? Czy nie mógłby być wolny od swej owrzodziałej cielesności?" ("The Cross of Christ"; "Krzyż Chrystusa"; s. 84).

Aleksander R. Hay: "Wierzący został zjednoczony z Chrystusem w Jego śmierci. W tym zjednoczeniu z Chrystusem grzeszne ciało (tzn. całkowicie upadłe, zrujnowane przez grzech jestestwo wraz z jego intelektem, wolą i pragnieniami) zostało osądzone i ukrzyżowane. Przez wiarę wierzący uznaje siebie, uważa siebie, za "umarłego dla grzechu" (Rz.6,3-14)" ("N.T. Order for Church Missionary"; "Nowotestamentowy porządek dla kościoła i misji"; s.310).

T.Austin-Sparks: "Pierwsza faza chrześcijańskiego życia może się charakteryzować wielką, przepełniającą serce radością, której towarzyszy cudowne poczucie wyzwolenia. Wierzący, który przeżywa tę fazę wypowiada często przesadne rzeczy odnośnie całkowitego uwolnienia i ostatecznego zwycięstwa. Następnie jednak może nastąpić i często następuje, faza, której główną cechą jest wewnętrzny konflikt. Ma to wiele wspólnego ze słowami Listu do Rzymian siódmego rozdziału. Faza, pod Bożym kierownictwem, prowadzi do pełniejszego poznania znaczenia utożsamienia z Chrystusem, z Listu do Rzymian szóstego rozdziału. Szczęśliwy człowiek, który został pouczony o tym, na początku" ("What is Man"; "Kim jest człowiek"; s. 61).

J.Penn-Lewis: "Jeśli brak zrozumienia, przyjęcia i zastosowania słów "Chrystus umarł za nas" i "my umarliśmy z Nim", można z całą pewnością powiedzieć, że "ego" jest wciąż czynnikiem dominującym w naszym życiu" ("Memoir"; "Pamiętniki"; s. 26).

William Culbertson: "Kto umarł na krzyżu? Oczywiście nasz błogosławiony Pan; Ale kto jeszcze tam umarł? "Wiedząc to, że nasz stary człowiek został wespół z N i m ukrzyżowany, aby grzeszne ciało zostało unicestwione, byśmy już nadal nie służyli grzechowi, kto bowiem umarł, uwolniony jest od grzechu. Jeśli tedy umarliśmy z Chrystusem, wierzymy, że też z Nim żyć będziemy" (Rz.6,6-8)" ("God's Provision for Holy Liwing"; "Boże przygotowanie świętego życia"; s. 46).

Reginald Wallis: "Bóg właściwie mówi: Moje dziecię, jak, dla twojego zbawienia, oparłeś się na fakcie śmierci Pana Jezusa Chrystusa w zastępstwie za ciebie, tak teraz postąp o krok dalej i - po to, by codziennie odnosić zwycięstwo - oprzyj się na fakcie twojej śmierci z Nim! Uwierzyłeś, że Pan Jezus umarł za twoje grzechy, ponieważ Bóg tak powiedział. Dobrze. Teraz zrób następny krok, przyjmuj wiarą następny fakt: uwierz, że i ty umarłeś z Nim; to znaczy, że twój "stary człowiek został wespół z Nim ukrzyżowany" ("The New Life"; "Nowe życie"; s.51 ).

James. R. Melon Key: "On umarł, dlatego śmierć nad Nim już nie panuje". Z racji zaś naszego zjednoczenia z Nim "grzech nad tobą panować nie będzie", nawet jeśli jest w tobie. To, że "uważamy siebie" za umarłych dla grzechu w Jezusie Chrystusie nie czyni tej śmierci faktem - to już się stało faktem przez nasze zjednoczenie z Nim. Nasze zaś uznanie tej prawdy sprawia, że działa ona w praktyce codziennego życia". ("The Way of Victory"; "Droga Zwycięstwa"; s. 16).